علت نام گذاری ایل هفت لنگ و چهار لنگ بختیاری
براساس سنتی که در ایل وجو داشته گردش حکومت بوسیله مالیات سرانه ای بوده استکه از دام داران
می گرفتند ، اقتصاد حکومت خان ها براساس همین مالیات بود. این مالیات بر اساس میزان تولید فرآورده های دامی به نوع مراتع و وسعت آن و تعدا دام و تعداد نفراتی که در ایل قدرت کارایی در امر تولید دام
و پرورش آن داشته اند بستگی داشته ، همه بختیاری را از لحاظ گرفتن مالیات به دو بخش تقسیم کرده بودند
از یک بخش که دام زیادتر و مراتع بهتر داشته اند مالیات بیشتری دریافت می شد و از بخش دیگر مالیات
کمتردارد. چون هر مادیان چهارلنگ واحد گرفتن مالیات دامی در ایل، بر حسب مادیان تعیین می شد .
برای هر راس مادیان سالانه مقداری پول از 10 ریال تا 30 ریال به معیار آن زمان دریافت می کردند ،
جدول اخذ مالیات به شرح زیر بوده است
4راس گاو = یک راس مادیان = 10 ریال مالیات 4راس خر = یک راس مادیان = 10 ریال مالیات 1راس مادیان = یک راس مادیان = 10 ریال مالیات چون یک راس مادیان برابر واحد گرفتن مالیات دامی به معنی چهارلنگ محسوب می شده ، افراد این منطقه که مشمول پرداخت این نوع مالیات بودند به چهار لنگ معروف شدند. گروه دیگر که قدرت مالی کمتر داشتند همین مقدار مالیات را به اندازه هفت لنگ مادیان می داده اند یعنی دوراس مادیان(هشت لنگ) منهای یک لنگه یعنی هفت لنگ مادیان می داده اند یعنی دوراس مادیان(هشت لنگ)منهای یک لنگه یعنی هفت لنگ ،روی این اصل مردم این منطقه بنام هفت لنگ معروف شدند. جدول زیر این طبقه بندی را نشان می دهد. 7راس گاو = یک مادیان = 10 ریال مالیات 7راس خر = یک مادیان = 10 ریال مالیات 7راس مادیان +سه لنگ مادیان = 7لنگ مادیان = 10 ریال مالیات در مورد همین مالیات گرفتن خوانین به دلایل سیاسی در خود ایل و نزدیکی و دوری طایفه ها به خوانین بین طوایف فرق می گذاشتند و به بعضی ها امتیازاتی می دادند. گرفتن مالیات توسط کلانتریان ایل انجام می گرفت و درعوض خود این کلانتران از پرداخت مالیات معاف بودند." ایل بختیاری به دو شاخه بزرگ هفت لنگ وچهار لنگ تقسیم میشود. هرچند که این دو شاخه ایل بختیاری از نظر فرهنگی تفاوت چندان زیادی ندارند.اما جدایی محل سکونت ومسیر کوچ باعث ایجاد تفاوت نه چندان زیادی در گویش ولهجه این دو قبیله شدهاست. هفت لنگها بیشتر در چهار محال بختیاری وشمال خوزستان زندگی میکنند.که جمعیت انها نسبت به چهار لنگها که در لرستان وشمال خوزستان بیشتر است. چهارلنگها ییلاق خود را در نواحی شرقی لرستان سپری میکنند.با شروع دوره سرما در این منطقه به شمال خوزستان برای سپری کردن زمستان کوچ میکنند. طایفه چهار لنگ به چهار شاخه بزرگ تقسیم میشود.که عبارتند از محمود صالح- موگویی-مهیوند وذلکی طایفه مهیوند چهارلنگ خود به دستهای بزرگی تقسیم میشود که مهمترین انها عبارتند از:حاجیوند-عبدالوند-فولادوند-سالاروند طایفه حاجیوند بزرگترین این طوایف است که تاریخی داشتهاست لبریز از شجاعت ودلاوری . طایفه حاجیوند خود به تیرههای متعددی تقسیم میشوند که عبارتند از :قاسمعلی-قالبی-هیل هیل-رشیدی والیاسی سردسیر یا ییلاق طایفه حاجیوند دامنه کوههای اشترانکوهاست. یکی دیگر از طوایف مهم بختیاری طائفه کائد یا قائد میباشد.که درمنطقه گتوند استان خوزستان ساکن بودهاند که به دلائل مختلف از این منطقه کوچ نموده وبه استانهای لرستان و سیستان و بلوچستان مهاجرت نمودهاند.که عدهای از آنها هم اکنون با نام خانوادگی مختلف از جمله تقوی سالاروند حیدری محمدی بهزادی وسلیمانی درروستاهای اطراف شهرستان دورودروستای تی دره اسپر وسراوند درنزدیکی دریاچه گهر ساکن هستند .از بزرگان این طایفه میتوان کاهادی٬ کابندعلی٬ کاشمسعلی وکایکشنبه وکاصفر رانام برد.محل زندگی سردسیری این طایفه روستاهای فوق الذکر ومحل زندگی گرمسیری آنها پرویزکوه وآب بید وگلمبه میباشد .ازخصوصیات بارز این طایفه آزادگی شجاعت ودلاوری میباشد.
واژهٔ «قائد» به دلیل گویش خاص بختیاریها به «کاهد» یا «کاد» تغییر شکل دادهاست و اسامی چون کاد منوچهر یا کاد احمد از خانوادهٔ بزرگ بنیادی به «قائد» یا «کاد» بنیاد از طایفهٔ کاهد منسوب هستند. بخشی از خانوادهٔ بزرگ کاهدها خود را با پسوند «شهریسوند» میشناسند که به استناد آقای فرزاد بنیادی شهریسوند ، به معنی نامی که « شاه روی آن گذاشت =شه ریس وند» است. قسمتی از این طایفه که خود را قائد شهریسوند مینامند ، لقب خانوادگی قائد را از سوی امام رضا علیه السلام به خود منسوب میداند که به این دسته از قائدها «شاه خراسونی» گفته میشود. تصویر رو به رو ، قائد احمد بنیادی ( نفر دوم از راست) را در جنبش مشروطه نمایش میدهد.